Jens Østergaard og Kristoffer Due Petersen

Udstillingen var et praktisk samarbejde, hvor et enkelt afgrænset format, samt et for begge kunstnere nyt materiale lagde rammen.

Et arbejde med rummet udført i rummet.

Pompei, den arketypiske apokalypse.

Mytisk dekadence,

Chic décor excess.

 

En frise åbner rummet op som

arkitektonisk objekt

eller friseret ornamentbælte

på pakhusets skydehullevæg

i t s l i k e t h e r o m a n e m p i r e w a s n t e v e r y b o d y r u n n i n g a r o u n d j u s t c o v e r e d i n s y p h i l i s a n d t h e n i t w a s d e s t r o y e d b y a v o l c a n o

Kristoffer Due Petersen (f.1987 ) er uddannet på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, samt på akademiet i Helsinki. Kristoffer bor og arbejder i øjeblikket i Odder.

Jens Østergaard (f. 1984) studerer ved Akademie der bildenden Künste Wien. Jens bor og arbejder i transit, med Leipzig som næste stop.

- Fernisering torsdag d. 7. september kl. 18.30 -

Udstillingen kørte fra den 7. september til og med den 14. oktober 2017.

JOCHEN ROCHHOLZ

rochHOLZ er ikke titlen på et projekt, men navnet på det rum, som huser en række billeder, udsprunget af Jochen Rochholz vedvarende fascination af træ, træer og skov, og som bærer spor af kunstnerens mange års arbejde i skoven.

Nogle af disse billeder, inkjet prints, bringer Jochen på udstillingen i Pakhus 64 i dialog med enkelte skulpturer fra mit projekt ”Ofringer”. I forbindelse med ”Ofringer” arbejdede Jochen i en årrække i skoven i en grusgrav ved Moesgaard.

"Rum kender ingen slutning, men er åben for udvikling og forandring hen over tid."

En fyldig dokumentation af ofringer kan findes på Jochens hjemmeside på linket nedenfor.

rochHOLZ kan følges på facebook under Jochen Rochholz_work

Udstillingen var støttet af Aarhus Kommune.

Udstillingen kørte fra den 1. juni til og med den 15. juli 2017.

Læs mere om 'Ofringer' her

ANNETTE OLESEN

I RAMME ALVOR

Annette Olesen præsenterede udstillingen 'I ramme alvor', der var lavet specielt til Pakhus 64.
Værkerne og udstillingen som helhed var en lille hyldest til det simple og til glæden ved Skønvirke og tradition. De prægninger, der er i udstillingsrummene har affødt et ønske om at skabe arbejder med samme simple skønhed, men også om at etablere et kontrapunkt til denne særlige "forfaldets" æstetik. Udstillingen bestod af 6 små relieffer, 5 cirkler i brændt ler og 4 rammer med tegning.

Udstillingen kørte fra den 6. april til og med den 20. maj 2017.

TETSUKO MATSUZUKA JENSEN

Mødet med den usynlige verden

Der er en særlig ro i det ellers rå udtryk, som Tetsuko bringer frem i sine værker. Naturen er nemlig en stærk inspirationskilde for kunstneren Tetsuko Matsuzuka Jensen, og siden hendes barndom er naturen et af de steder, hun holder mest af at opholde sig i. Tetsuko tror på, at alt i naturen er levende, og har en sjæl – både insekter, træer og sten. Dagligt kommer fantasifortællinger til kunstnerens bevidsthed, og Tetsukos åbne sind gør det muligt for hende at omformulere disse indtryk til ord og former.

”Den usynlige verden er faktisk større end den usynlige verden, når man tænker på vores historie”

Tetsuko Matsuzuka Jensen er vokset op i Hyogo, Japan, hvor befolkningen er buddhister, og hun tror at det er derfor, at hun er overbevist om at alting omkring os har en sjæl. Tetsuko har også altid være fascineret af hellige steder, da hun mener, at disse steder er mødesteder for den håndgribelige- og den usynlige verden. Det er her, hvor en speciel energi møder os, og i Tetsukos perspektiv, er dette mødet med vores forfædre. Hun føler en stærk forbindelse til det universelle i hendes arbejdsproces, og du kan nu træde med ind i den fortryllende verden, når Tetsuko Matsuzuka Jensen udstiller sine skulpturer og fantasihistorier i Under 64.

Tetsuko Matsuzuka Jensen (f. 1972) dimitterede fra Osaka University of Arts i 1998, og flyttede til Danmark i 2006. Kunstneren har før arbejdet med både grafik, tegning og skulpturer. Tetsuko har et langt CV, og har siden 1995 udstillet på adskillige gruppe- og soloudstillinger i både Japan, Danmark, Frankrig og Korea.

Udstillingen kørte fra den 2. februar til og med den 19. marts 2017.

ÅSE NORDAL HAUGAARD & TINE KELLER

En fælles klangbund, farvevalg og arbejdet med lys og transparens binder Tine Keller og Åse Nordal Haugaards værker sammen i udstillingen ”Mørke Lys”. Trods deres forskellige udtryk, er en undersøgende og eksperimenterende tilgang til det at lave billeder, karakteristisk for dem begge. Værkerne består af grafiske tryk samt tusch, kul og grafit på papir/lærred.

Udstillingen 'Mørke Lys' havde fernisering torsdag d. 3. november 2016.

Tine Keller er uddannet billedkunstner fra Aarhus Kunstakademis grafiske fagskole 2010-2014. Et gennemgående tema i Tines kunstneriske virke har været at undersøge billed-fladens rumlighed gennem forskellige medier. Hendes arbejde tager afsæt i et grafisk tredimensionelt billedsprog, hvor rumlige former, flader og struktur indgår som centrale faktorer. De grafiske værker har en stille enkelhed i de kompositoriske og farvemæssige valg, som resulterer i et minimalistisk, men samtidigt optisk stærkt udtryk. De perspektiviske motiver inviterer øjet på en visuel vandring, hvor den traditionelle grafik udfordres og tilføres et samtidigt og helt personligt præg. Tine Keller arbejder i kunstner-fællesskabet PAKHUS77 på Aarhus Havn.

Åse Nordal Haugaard er uddannet i maleri på Århus Kunstakademi i 2012. Mønstre og landskaber. Polyeder og kredsende atomer. Erindringen om et flisegulv fra barndommen eller mors kniplinger. Åse N. Haugaards billeder er drømmende konstruktioner udført med tusch, grafit og kul. Et univers i hvidt og sort, transparens, utallige sorte nuancer. Men med diskret brug af neon farver bliver en fjern fortid næsten umærkeligt løftet frem til en nutid. Eller måske snarere en ”altid”, en flydende fornemmelse mellem dengang og nu, det er som tuschen på papiret kun lige akkurat er tørret ind.

Udstillingen kørte fra den 3. november til og med den 17. december 2016.

TINE HIND

Tine Hind præsenterede udstillingen ”Navnløs Frygt” i Pakhus 64, med fernisering torsdag d. 1. september. Med afsæt i den grafiske tradition eksperimenterer Tine Hind i udstillingen ’Navnløs frygt’ med træsnit og spit-byte teknikker, hvor syre males direkte på en kobberplade. Metoden skaber nye dimensioner for det kunstneriske arbejde. Læs mere nedenfor.

Tine Hinds arbejde er i øjeblikket inspireret af bl.a. den hviderussiske nobelprismodtager Svetlana Aleksijevitj’s bog ’Krigen har ikke et kvindeligt ansigt’. Den beskriver en række af de kvindelige soldaters liv ved fronten under 2. verdenskrig i Rusland. De farverige udsagn og følelsesladede fortællinger har inspireret Tine Hind til at skabe værker, der ikke kun handler om mennesket i sin enkelthed, men i høj grad også om menneskets universelle ansvar. Udstillingen kommenterer på tanken om, at mennesket ikke er i centrum, og at vores fremtid kan være formet af helt andre ting, end vores personlige drømme og planer. Værkerne former, og bliver, tidsløse billedrum, som skal give enhver mulighed for at træde ud af frygten, og ind i en lysere dimension.

Tine Hind (1953) er født i Askov, bosiddende i Aarhus, og har værksted på Den Blå Hest i Højbjerg. Kunstneren er uddannet fra både Rijks Akademiet i Amsterdam (1973-74), Aarhus Kunstakademi (1975-76) og Poznan Statsakademi i Polen (1977). Tine Hind er medlem af Kunstnersamfundet, BKF, Danske Grafikere, ProKK, og mange andre foreninger. Hinds CV beretter om utallige udstillinger i Danmark, samt enkelte i Japan og Brasilien, og kunstneren har modaget flere legater, både nationalt og internationalt.

Udstillingen kørte fra d. 1. september til og med d. 15. oktober 2016.

MARKVAD OG THINGHOLM

Billedkunstnerene Marianne Markvad og Lisbeth Thingholm præsenterede fællesudstillingen ’HOMEPARTY’ i Pakhus 64. Udstillingen modtog støtte fra Kulturudviklingspuljen, og kørte fra den 2. juni til og med den 16. juli 2016. Med udgangspunkt i billeder fra Bo Bedre udfordrede Lisbeth Thingholm og Marianne Markvad hinanden med 5 billeder fra det populære blad. De reagerede begge på samme billeder, og bearbejdede dem i hvert deres medie. Læs mere nedenfor.

MARKVAD

'Diamond in the rough' (2016)

THINGHOLM

'Puden' (2015)

THINGHOLM

'Bademåtte' (2015)

MARKVAD

'Absolutely completely fucking happy' (2016)

De har valgt billeder fra, og lagt vægt på tiden omkring 60 – 70´erne. De er begge børn af denne tid og årrækken er derfor en del af deres egen historik. Derudover er perioden interessant, da den har været brydningstid for uendelig mange forhold i vores samfund.

Værkerne i deres udstilling vil dels være en kommentar til den tid, der var - måske en slags barndomserindring, og dels være en refleksion over deres egen nutidige situation, med villa, Volvo og vaskemaskine.

Begge kunstnere har en interesse for dagligdagens scenografi samt det kulturelle og menneskeskabte landskab. Således findes et kunstnerisk slægtskab, i deres undersøgende blik på de hverdagslige almene menneskelige vilkår; hvordan administrerer vi kvaliteten i de liv, vi lever?

I mødet mellem kunstnernes værker opstår der forunderlige og interessante med- og modspil. Værkernes struktur, tredimensionalitet, skallering, stramhed og enkelthed går i positiv dialog med hinanden, og det fælles ”monokrome” udtryk går godt i spænd.

De arbejder begge med en konceptuel og seriel tilgang, og gør brug af materialer og formater på en overraskende og utraditionelle måde i klassisk billedkunstnerisk forstand.

Begge kunstnere har lange, og imponerende CV’er – Markvad har blandt andet været bestyrelsesformand for KP, censor på både det Jyske og AFA, og har modtaget støtte fra Aarhus Kommunes Kulturudviklingspulje tre gange. Markvad fik titlen exam. pæd. i 1996-1998 på DLH, og modtog i årene 2004-2011 individuel vejledning af Jan Sander. Billedkunstneren modtog Statens Kunstfonds arbejdslegat i 2011, og er repræsenteret af både nationale og internationale gallerier.

Thingholm solgte til Statens Kunstfonds 2000 og 2001, og modtog deres arbejdslegat i årene 2001, 2003, 2004, 2012. Derudover har billedkunstneren netop udgivet bogen ”Hundrede huse”. Lisbeth Thingholm er uddannet på Det fynske Kunstakademi fra 1989-1995. Udover at have solgt til Aarhus Kommune og Malmø Kunstmuseum har kunstneren udstillet sine værker nationalt og internationalt, bl.a. i Japan i hhv. 2010 og 2015.

Jacob Hoff, Pakhus 64, galleri, værksteder, udstillinger, Aarhus, billedkunst, kulturliv, fernisering, dansk kunst, Scandinavian art, modern art, contemporary art, Valbyfænomener

JACOB HOFF

Billedkunstneren Jacob Hoff præsenterede maleriudstillingen ’Valbyfænomener’ i Pakhus 64.

 

Jacob Hoff (DK) f. 1976. Billedkunstner. Bor og arbejder i København. Uddannet på Københavns Universitet (BA i kunsthistorie 2002) og Århus Kunstakademi (2002-2006).

 

Jeg fornemmer, at der er sprækker i forstæderne. De gør mig svimmel. Jeg holder dem fast med mit kamera og ud i strakt arm for ikke at miste fodfæstet. Jeg gemmer aftrykkene. Lader dem ligge i
bunker på gulvet i mit atelier. Mens de falmer, modner de i min erindring”

 

Jacob Hoff arbejder med maleri, fotografi/video og tekst. Med en sanselig metode, baseres hans arbejde i idéen om, at han er et levende kunstnersubjekt. Hoff søger tegn. Tegn, der ikke er forankret i større idéer eller paradigmer, men tegn, som giver en følelse af, at en genstand, eller et sted, har noget at fortælle. Måske er det bare en duft, eller en lyd; noget, der kan rumme noget andet, eller vise hen til noget, og dermed blive en sprække i verdens overflade.

 

I den kontinuerlige søgen efter tegn, bruger Jacob Hoff sine fascinationer som kompas. Kunstneren er ikke i tvivl, når et tegn skal fortælles – det hele ligger i hans opmærksomhed. Hvis et tegn fanger Hoff i hans søgen, ved han at tegnet er værd at fortælle om. Først søges der, dernæst findes der, og til sidst fortælles der.

 

Hoff finder oftest tegn i sit nærsyn. Ved at rette blikket mod detaljerne og de afsides kroge, bliver han opmærksom på gemte tegn. Han mener nemlig, at det er her, i det oversete, i skyggerne af det umiddelbare, at det interessante ligger. Hoff fortæller, at hans fascination kredser om fornemmelsen af at støde på ting og tegn, hvis betydning jeg ikke kender, men som jeg oplever åbner for betydningsdannelse.’ Jacob Hoff ønsker at invitere beskueren af hans værker, til på samme vis, at indgå i et møde med tingene og tegnene: ’til at se og fornemme oversete betydninger – med den iboende risiko for at forvilde sig, og blive svimmel.’ 

 

Jacob Hoff har udstillet adskillige steder; senest med soloudstillingen Fra et rum på Storkower Strasse hos Bie & Vadstrup i 2014, samt med gruppeudstillingen LIGE I SKABET på Svends Bibliotek i 2014. Hoff (1976) har derudover modtaget flere legater og arbejdsophold, og er medlem af Billedkunstnernes forbund (BKF) og Unge Kunstnere og Kunstformidlere (UKK).

 

Udstillingen ”Valbyfænomener" kunne opleves fra den 7. april til og med den 14. maj 2016.

Dick Nyhuus, Johnny Schmidt Erbs, Søren Romby, Pakhus 64, udstillinger, Aarhus, billedkunst, kulturliv, fernisering

DE FANTASTISKE TRE

Kunstnerne Dick Nyhuus, Søren Romby og Johnny Erbs samlede deres mangfoldige kunst i en fantastisk gruppeudstilling i Pakhus 64. Kunstnerne viste på udstillingen ”De Fantastiske Tre” både malerier, tegninger og skulpturobjekter. Nedenfor kan du læse lidt om kunstnerne:

 

DICK NYHUUS

Multi- og folkekunstneren Dick Nyhuus blev uddannet på Det Jyske Kunstakademi i årene 1971-76. Nyhuus er tidligere murer, samt underviser på Aarhus Kunstakademi. Kunstneren har solgt værker til både Statens Kunstfond og ny Carlsbergfonden, og har tidligere været medlem af kunstnersammenslutningen Corner og Guirlanden.

Nyhuus arbejder med alverdens kunstneriske metoder, og i øjeblikket tager kunstnerens værker form gennem både skulptur, maleri, grafik og tegninger. Fokusområdet i Nyhuus’ værker er humør, vemod og sarkasme, men formens og farvens essentielle betydning forankres ligeledes i kunstneres arbejde. Nyhuus beskriver, at hans gennemgående kunstneriske stil er ”god finish og symfonier af Jem og Fix farver.”

 

JOHNNY ERBS

Billedkunstneren Johnny Erbs blev uddannet fra Århus Kunstakademi i 2006-2010, hvor kunstneren blev undervist af Anette Olesen, Dick Nyhuus, og Else Plough Isaksen. Erbs har både under og efter sin uddannelse ved Aarhus Kunstakademi deltaget i et hav af solo- og gruppeudstillinger. Kunstneren er bosat i Holstebro, men har værksted i Pakhus64 i Aarhus C.

Erbs’ værker har ofte omdrejningspunkt i mødet mellem det natur- og menneskeskabte. Symbiotiske sammenstød opstår mellem modpoler, hvor elementer placeres uden for deres naturlige miljø. Gennem en dynamisk skildring af elementernes uoverensstemmelser med deres kontekst, skaber kunstneren konvergens mellem gnidningsfyldte relationer. Johnny Erbs fortæller om et værk:

”[...] Når evolutionen danner stier imellem kulturelle, eller industrielle, flanker og den naturlige biodiversitet, skabes der interessante, visuelle gnidninger som bevidner: Et symbiotisk sammenstød, hvor elementer opholder sig steder, hvor de ikke umiddelbart høre hjemme – og alligevel skaber en fælles mening midt i landskabet.

 

SØREN ROMBY

Søren Romby er uddannet fra Århus Kunstakademi i 2011 ved maler Annette Olesen, Peter Lunding og Ulla Madsen. Romby er medlem af kunstnergruppen PlanC, og kunstnerens værksted, Rombys Rigssal ligger i Pakhus 64 på Frederiksallé 64 i Aarhus C.

Naturen, og skoven i særdeleshed, fungerer som en evig kilde til inspiration for Rombys kunstneriske virke. Farveholdningen og udseendet i naturens elementer der transformeres i takt med skiftning i vejr og årstider, danner grundlag for kunstnerens arbejde. Dog tager Romby i lige så høj grad udgangspunkt i menneske-frembragte objekter, der efterlades eller hensynsløst kasseres i et naturmiljø.

Kunstneren starter sin kunstneriske proces ved at forevige de personlige oplevelser i naturen gennem det fotografiske medie. Senere bliver oplevelserne sammensat på nye måder, og på næsten collageagtig vis giver Romby de digitale landskaber nyt liv gennem et malerisk eller grafisk udtryk. Kunstneren fortæller, at værkerne på sin vis altid tager udgangspunkt i konkrete synsindtryk eller objekter fra hans nærmiljø.

 

Udstillingen ”De Fantastiske Tre" af Dick Nyhuus, Johnny Erbs og Søren Romby kørte fra den 4. februar til og med den 12. marts 2016.

Se anmeldelse af udstillingen her

Svend Danielsen, Pakhus 64, billedkunst, Aarhus, udstillinger

SVEND DANIELSEN

TUSIND FARVER KAN IKKE TAGE FEJL

Svend Danielsen (f. 1955) udfordrer gennem sin kunst det entydige – stilen er hverken figurativ eller abstrakt, og kendetegnet er nærvær, humor og poesi. En flygtighed og lethed giver værkerne liv og nerve, og det er situationen der bestemmer mediet og materialet som Danielsen bruger. Maleriet har dog altid har været den røde tråd i Danielsens kunstpraksis.

 

Svend Danielsen tog sin kunstneriske uddannelse på det Kongelige Danske Kunstakademi. Fra 1974-78 var Danielsen blandt andet elev hos billedhuggeren/maleren Svend Wiig Hansen og konceptkunstneren Sven Dalsgaard, hvilket har sat tydelige spor i hans kunst.

 

Danielsen blev i 2013 tildelt Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium, og fik i den forbindelse følgende udtalelse: ”Svend Danielsen er en kunstner uden for nummer. Hans værker spreder sig over maleri, skulptur, installation, foto, performance, og lyd. Hans maleri har en flygtighed over sig med figurer og strøg og ansats til genkendelige motiver tilsyneladende tilfældigt placeret på lærredet – men man skal ikke tage fejl, en bevidst form og farvesammensætning munder ud i poetiske, sanselige billeder.  […] Tingene gives nyt liv og der opstår sære elskelige objekter og tableauer. For sit overbevisende, humoristiske, sære, sprudlende og poetiske værk tildeles Svend Danielsen det treårige arbejdsstipendium.”

 

Svend Danielsen er en af hovedkræfterne bag det kunstnerdrevne udstillingssted ”Svends Bibliotek” på Østerbro i København, og hans egne værker er blandt andet repræsenteret ved Hygum Kunstmuseum og Statens Museum for Kunst.

 

Senest har Danielsen udstillet separat i Hårbøllehuset på Møn i 2014. Af gruppeudstillinger har kunstneren senest deltaget i bl.a. ”Ind i Skabet” på Bakkehus Museet samt ”Stablede Kanter” i Hjelm Forsamlingshus.

 

Svend Danielsen viste på sin separate udstilling ”Tusind farver kan ikke tage fejl” malerier, arbejde på papir, samt en video.

 

Udstillingen ”Tusind farver kan ikke tage fejl" af Svend Danielsen kørte fra den 5. november til og med den 12. december 2015.

HARDY BRIX

NYE MALERIER

Tekst af Eyvind Christensen, Komponist

 

De arktiske landskaber er hvad jeg har forbundet med Hardy Brix´ produktion de seneste mange år. Derimod bliver vi til denne udstilling præsenteret for en række billeder, hvor enkle, geometriske figurer danner grundmaterialet.

I forskellige farver, størrelser og former dannes der billeder som på den ene side synes skarpe, kontrollerede og systematiske, men også, ved nærmere eftersyn, slørede og unøjagtige. Når man ser efter kan man ofte finde små ”fejl” i det tilsyneladende perfekte.

Det er i det upræcise, jeg finder linket imellem hans arktiske landskaber, og denne serie. Jeg ser en kærlighed til det uforudsigelige og til det faktum at, til trods for hvor meget vi ønsker kontrol, vil der ofte snige sig en fejl ind.

Det er dét, der gør os til mennesker, og det er måske derfor vi finder en evig inspiration i, og fascination af, naturen.

 

Hardys nye serie har, til trods for sit strukturerede ydre, en særlig styrke i det unøjagtige og de små fejl der bryder med det korrekte og kontrollerede. Perspektivet driller, de optiske illusioner brydes, tingene går ikke op.

Det minder mig om at skønheden ligger i det uperfekte, og at det er de små skævheder der gør livet rigere.

 

Udstillingen ”Nye Malerier” af Hardy Brix kørte fra den 3.-26. September 2015.

Link til website:

LISBETH BACHMAN

REVNER OG SPRÆKKER OG ANDRE SPOR

Liv og død, forgængelighed og forfald samt skønheden i samme optager mig meget. Det knækkede, det kasserede, det skæve fascinerer mig dybt. Et ofte tilbagevendende emne er fundamentale menneskelige følelser på godt og ondt, tit med en underliggende ironisk/selvironisk tone.

Naturen og dens formationer/transformationer er grundlæggende forankret i mine værker, hvor også dyr spiller en stor rolle.

Mit arbejde med kunsten kan ikke sammenfattes til et bestemt materiale eller medium, jeg eksperimenterer for at se hvad materialet kan og vil. På udstillingen vises skulpturer i bronze, ler, gips og fiberbeton også installation, grafik og maleri er repræsenteret.

Udstillingen var tilgængelig fra d. 05/02 2015 til d. 28/02 2015.

lisbethbachman@gmail.com          

Mobil: 28182012

MARIE CASPER

M O M E N T M A L E R I E R

Gennem sin nedtonede brug og i enkelte tilfælde fuldstændige mangel på farve, har Marie Caspersen formået at skabe en dæmpet verden, som på en gang fanger og forundrer.

Værkerne afslører hverdagssituationer, som nærmest ses gennem en dugget rude. Teknikken er ny og spændende, og man drages af den anderledes tilgang til det klassiske maleri. De bagsidebemalede malerier bliver et negativ aftryk af en erindring, som nærmest er ved at forsvinde, præcist som duggen på den rude værkerne ses igennem.

Det er i mellemrummene, altså de ufarvede områder i værkerne, hvor det frie fortolkningsrum bliver muligt. Det er her, kunstnerens egen erindring hører op og hvor fornemmelsen af et flygtigt minde er stærkest.

Tekst skrevet af Mette S. Caspersen, museumsmedarbejder på Randers Kunstmuseum.

MARIANNE THINGHOLM & ANNETTE FAUSØ

De to billedkunstnere Marianne Thingholm og Annette Fausø deler værksted på "den blå hest" i Højbjerg og har til den aktuelle udstilling valgt at udfordre hinanden.

Inspirationen til de fælles spilleregler udsprang fra en tur til Lousiana for at se udstillingen med den jødisk-amerikanske kunstner Philip Guston. Hans meget personlige stil og den helt særlige "kødpølse-kolorit" vakte stor begejstring hos os begge.

Værsgo og sæt tænderne i den salami:

Titel:           GUSTON [RISAIKELD]

Hvem:         Marianne Thingholm og Annette Fausø

Spilleregler: samme tid, samme sted, samme farver, samme formater, samme måder.

Tid:             6/11- 29/11 2014, åbent torsdag og fredag kl 13-17, lørdag kl 10-16

Sted:           Galleri "Under 64", Frederiks Alle 64, baghuset, kælderen, 8000 Aarhus C

Velkommen til fernisering og Kultur-salon torsdag d.6.nov. kl 19.

KLAUS BAHNSEN - "LYS I LOMMEN"

KLAUS SKRIVER OM SIN UDSTILLING:

 

 

"Det er for længst slut med

kun at dyrke

maleri og skulptur og grafik

 

Forkærligheden for alsidigheden

og lys på detaljen

giver en kobbertagrende med dryptud

ny billedkunstnerisk betydning

 

Ja, heldigvis

stritter billedkunsten 

i dag

i lige så mange retninger

som pibekraven 

om præstens hals"

 

DER ER FERNISERING PÅ UDSTILLINGEN FREDAG D. 3. OKTOBER 2014 KL. 16.00 - ....

Udstillingen er herefter åben torsdage og fredage kl. 13 - 17 og lørdage 11 - 16.

Sidste udstillingsdag lørdag d. 1. november 2014

NALINI PRINTZ

Vi præsenterede i september måned 2014

NALINI PRINZ

Udstillingstitel : Rester af mit hjem

Der er fernisering på udstillingen 

FREDAG D. 29. AUGUST 2014 KL. 16.00

Adresse Frederiksalle 64, 8000 Århus C.

Jeg husker helt tydeligt. Og alligevel ikke.

Der er kun brudstykker.

Jeg ser billeder. Men de eksisterer næsten ikke.

Jeg vil huske min barndom, men kan jeg stole på mine erindringer.

Er de virkelige? Eller finder jeg bare på?

Jeg vil kende sandheden, men den er ikke dokumenteret. Jeg har et behov for at forstå. Se sammenhænge. Og kæde dem sammen

Denne udstilling er et forsøg på dette.

 

CV

Studerende på Århus Kunstakademis skulpturafdeling V. Anders Bonnesen. Tidligere maleri  V. Svend Allan Sørensen.

Fremtidige Udstillinger:

Svends Bibliotek, sept. 2014

Tidligere udstillinger:

Skt. Marcus Kirke, maj-juni 2014

”Out there”, mart 2014

Censurerede udstillinger:

Kunstnernes Påske udstilling, 2013

Kunstnernes Sommer udstilling, 2013

Kunstnernes Efterårsudstilling, 2013

Diverse kunstforeninger: 2011-2012

 

Udstillingstedet Under64

Frederiksallé 64, baghuset 
8000 Aarhus C

http://www.pakhus64.dk/

 

MAYA STEFANIA, LINE BUSCH OG LINE RIISAGER

Vi præsenterede i april måned 2014

"VEST"

Fernisering Fredag d. 28. marts 2014 kl. 16.00 til 19.00

VEST er værksted for malerne Maya  Stefania, Line Busch og den keramiske skulptøse Line Riisager.  Fredag d. 28. Marts rykker VEST ind i Under64 med nye værker af de tre kunstnere.

Udstillingen ferniseres kl. 16 og viser deres seneste frembringelse af karakteristiske værker:

Stefanias krussedullede abstraktioner, koloristiske konstruktioner af Busch og Riisagers narrative fajanceskulpturer.

VEST er tre stærke, vidt forskellige kunstnere, der under samme tag arbejder intenst og undersøgende i en ambitiøs tilgang til kunsten.

Det er første gang kunsterne rykker ud af VEST med en fælles udstilling:

"Da vi blev kontaktet af Pakhus 64 om en udstilling med kort varsel i Under64 var det oplagt at slå til.

Vi har nu slået rødder i VEST og er klar til at komme ud af busken og gøre entré som aktiv for kunstmiljøet i Århus.

Som optakt popper vi op med en udstilling af egne værker i Under64 og dernæst springer VEST ud som alternativ, kunstnerstyret udstillingsplatform

 i forbindelse med Art Weekend Aarhus med en spektakulær udstilling af inviterede, internationale kunstnere.

Som kunstnerhus og udstillingsplatform er vi beslægtet med Pakhus 64, som den rebelske grankusine, der agerer som en anderledes udstillingsplatform uden fastlagte rammer. Vi vil periodisk skyde op med udstillinger, der bryder med den gængse, kontinuerlige udstillingstradition."

I VEST arbejdes der i et intenst arbejdstempo mod de tre kunstneres kommende udstillinger;

Maya Stefanias talentudstilling i Janusbygningen, Line Busch på gruppeudstilling i det københavnske Gallery B15 og Line Riisagers deltagelse i udstillingen Makers of Today i Kunsthal Nord og er derudover repræsenteret ved Charlotte Fogh Gallery her i Århus.

 

Udstillingstedet Under64

Frederiksallé 64, baghuset 
8000 Aarhus C

http://www.pakhus64.dk/

 

Keramiker Lea Nielsen

Barndomslandskaber

Udstillingen var åben til og med d. 22. marts 2014.

- Et sted midt i mellem erindringen og mareridtet 

I udstillingen Barndomslandskaber præsenteres en række tredimensionelle keramiske universer. Det er moderne eventyr med en lille pige, der optræder som hovedperson i alle værker. Vi ser hende på kirkegården, i skoven og i det, der kunne være barndommens have.

Umiddelbart virker universerne naive og uskyldige, men når man kommer tættere på lurer uhyggen næsten altid under overfladen. Udtrykket er en dragende blanding af det naive og det naturalistiske.

Eventyrligt tvetydigt

Temaet for udstillingen er overgangen fra barn til voksen og det farefyldte spændingsfelt herimellem. Stemningen i værkerne balancerer derfor mellem uskyld, tab, nysgerrighed, savn og kærlighed. Eventyret som genre fungerer rigtig godt hertil med sin enkle fortælling, hvor alt kan ske. Men hvor karaktererne i de klassiske eventyr ofte er entydige, er der her rum for tvetydighed. Vi ved ikke nødvendigvis, hvem der er de gode, og hvem der er de onde. Fortællingerne er ikke afrundende, men stillbilleder, som beskueren selv skal gå på opdagelse i, og dermed skabe sin egen fortolkning af, hvad der er på færde.

Nyuddannet keramisk samtidskunstner

Den 28 årige Lea Nielsen blev i 2012 færdig som keramiker fra Aarhus kunstakademi. Hun debuterede året efter på Kunstnernes Påskeudstilling, med sit markante afgangsprojekt ”space of abjection”.

Lea Nielsen interesserer sig for at fortælle historier og med sit store materialekendskab, udnytter hun lerets stoflighed til at give dybde til universerne. Den unge keramiker modellerer primært i hånden, men der indgår altid enkelte afstøbninger, som bidrager med en præcision, der giver værkerne troværdighed. Værkerne er glaseret i stærke og klare farver, som er med til at understrege det barnligt uskyldige. Med sit sammensatte formsprog formår hun at have et selvstændigt udtryk.

Udstillingstedet Under64

Frederiksallé 64, baghuset 
8000 Aarhus C

pakhus64@hotmail.com

http://www.pakhus64.dk/

 

Billedkunstner Michael Bredtved

WALKALOOKAWALK

Nye malerier og tushtegninger af Michael Bredtved

Udstillingen vistes i februar 2014

Af Trine Rytter Andersen:

Med den rytmiske udstillingstitel WALKALOOKAWALK byder Michael Bredtved indenfor i udstillingsstedet Under64 rå kælderlokaler. Det er med kort varsel, at han har stablet en tætpakket og i Aarhus sjælden, solovisning af sine seneste malerier på benene. Med fast gallerist i Amsterdam går det meste fra hans hånd sydover, før det når udstillingsstederne i hans hjemby.

Michael Bredtved er på trods af sin hollandske gallerist, en berygtet og anerkendt vildbasse i det aarhusianske kunstmiljø -  Han har været med lige siden 1980erne og i kraft af sit karakteristiske og ekspressive udtryk, er ikke gået stille for sig. Hans sprudlende fortælleglæde og farvefulde og modsætningsfyldte billeder, deler ofte vandene.

Hvis man skal pege på noget konsistent i det mangfoldige bredtvedske billedunivers, så er det først og fremmest en fundamental legesyge i forhold til maleriet og til tegningen, i forening med en stor kærlighed til dyr, der ofte optræder på hans billeder og der gengives med  en præcision, som kun den skarpeste iagttager mestrer. Dernæst et noget ambivalent, men trods alt kærligt og humoristisk forhold til menneskene – kvinder som mænd. Begge køn udfordres og udstilles i deres ofte både groteske og poetiske nøgenhed i hans malerier og på de virtuose tuschtegninger.

Michael Bredtved er en fabulerende og historiefortællende lommefilosof  med tand og bid. Han funderer over menneskenes relationer til hinanden til dyr, til teknologien, til naturen og til universet. Hans til tider galgenhumoristiske skildringer spidder den menneskelige natur og nagler dens ofre til lærrederne som sommerfugle på nåle i insektforskerens samling.

På udstillingen vil du møde mange billeder med motiver fra naturen kombineret med menneskelige kropsdele som ansigter, hænder og fødder. Stilistisk læner Bredtved sig op af flere udtryk som pop-art, neoekspressionisme og punk, men han sampler uden blusel hvad som helst for at få den helt rigtige dynamik frem i et billede. Uden modsætninger og foruroligende sammenstød fungerer det ikke, siger han.

 

Med venlig hilsen

Udstillingstedet Under64

Frederiksallé 64, baghuset 
8000 Aarhus C

pakhus64@hotmail.com

http://www.pakhus64.dk/

 

Michael Bredtved 

Mobil: 26 93 20 58

Bredtved1@hotmail.com

Ved salg: henvendelse direkte til kunstneren 

Billedkunstner Anja Christensen og arkitekt/kunstner Birgit Kjærsgaard

Through charcoal and pixels

Periode: 2. november 2013 - 23. november 2013

Affødt af den samme motivation; nemlig et ønske om at sætte fokus på begreber som nærvær og fordybelse, har vi begge - uafhængigt af hinanden - i vores respektive fascinationer af det asiatiske vendt blikket mod øst.
Anja Christensen viser kultegninger, der første gang blev udstillet i Galleri Fuji, Osaka, Japan i juni se http://www.anjachristensen.dk/fuji.php .
Kultegningerne er en del af en æstetisk undersøgelse af bevidstheden. En billedliggørelse af neurale netværk og en udforskning af bevidsthedens lag og udviklingspotentialer. Tegningerne er intuitive udladninger og arbejdet med materialet skaber via bevægelsesmønstre forbindelsen mellem indre og ydre form. Bevægelsesmønstre drevet af indre impulser som trang til gentagelse, forkrampede greb, bortviskning, rotationstendenser med mere skaber tilsammen streger og former af variende intensitet og rytme, forskydninger, vibrerende linjer, samspil mellem lys og mørke.
Mine værker bliver til via et langvarigt arbejde med materialet, og jeg udforsker et område gennemden formmæssige bearbejdning. I processen bevæger værkerne sig mellem at være konkret figurative og mere abstrakte. Den menneskelige anatomi og bevidsthed er gennemgående og tilbagevendende i min praksis.


Birgit Kjærsgaard viser videoinstallationen Verdensrum, der har været vist i ”A trans Pavilion”,
Berlin, Tyskland 2010/11 under “4th. European Month of Photography Berlin 2010”, se http://
www.verdensrum.blogspot.dk/p/exhibition2.html.
Mine "Verdensrum" bliver til på baggrund af inspirations rejser til de pågældende verdenskulturer.
Jeg henter elementer fra kulturerne som "tegn" og "figurer", som jeg efterfølgende genskaber digitalt.
I denne proces omdannes figurernes basale former til komplekse mønstre med et moderne, abstrakt udtryk. Konkret udmønter mit arbejde sig i filmiske installationer og billeder.
Filmene "Verdensrum I, Mosaik/Regn", "Verdensrum II, Fletværk/Dis", "Verdensrum III, Mandala/
Metropolis" er inspireret af tre store verdenskulturer henholdsvis Arabien, Indien og Kina. De er
skabt med 3D-effekt og ledsages af digitale lydkompositioner samt lugt. Filmene er udsagn om eller sindbilleder på henholdsvis det »arabiske«, det »kinesiske« og det »indiske«. I Verdensrum I og II skaber arabiske mosaikker og kinesiske fletværk samt vejrforhold som regn og dis udsagn om henholdsvis det "arabiske" og det "kinesiske". I Verdensrum III følges dette op af fortolkninger af indiske mandalaer og den moderne metropol, der reflekterer over det ”indiske” og ”den moderne by”.
Verdensrum er produceret i samarbejde med CAVI, Center for Avanceret Visualisering og Interaktion, Århus Universitet, www.cavi.dk. Komponist Jørgen Teller har udformet lydbilledet.
Sceneinstruktør Willie Flindt har været dramaturgisk konsulent.
Tak til Statens Kunstfond, Århus Kommunes Kulturudviklingspulje, Danmarks Nationalbanks
Jubilæums Fond af 1968, Silverfabric samt CAVI, der har støttet produktionen af “Verdensrum”.
For uddybende information kan der rettes henvendelse til Anja Christensen t.+45 30207378,
www.anjachristensen.dk eller Birgit Kjærsgaard t. +45 31660831, www.verdensrum.blogspot.com

BILLEDKUNSTNER JON GISLASON

JON GISLASON, maleri

udstillingsstedet ‘Under 64’, Frederiksgade 64, 8000 Aarhus C

3. oktober til 26. oktober 2013


Skrevet af C.F.Garde

"Af banen! Jon maler...

Jon Gislason er en rolig og venlig mand med et humoristisk glimt i øjet. Det røde hår siger måske noget om et temperament, og det har han naturligvis, men han udfolder det sjældent, når han er sammen med andre.

Til gengæld er det tydeligt i hans billeder, og det har det været lige siden han for 24 år siden sluttede sin treårige uddannelse på Det Jydske Kunstakademi, hvor han havde lært at male pænt "uden blåt og nødt". De tillærte love og regler smed han ad helvede til, brugte farverne i strid med al god skik og skabte det ene forbløffende billede efter det andet. Han så at sige tvang verden ind på sin palet. En stadig strøm af billeder fra miniaturestørrelse til kæmpeværker, der fylder en væg. Rene farver, og så alligevel med en variation og fantasi, der synes uudtømmelig.

Han maler i tæt kontakt med sin egen virkelighed. Deraf den voldsomme udstråling af glæde, sorg, raseri, morskab, erotik og meget andet. Han giver sig ikke af med at tolke sine ting. Når han har malet dem, har han sagt hvad han ville. Uden ord - for hvis han kunne bruge ord, behøvede han jo ikke male.

Men han ved godt, hvad der sker. Lige nu er han på vej ind i noget nyt. En ændring i billedsynet måske. I hvert fald tydelige nye signaler. Det hænger i nogen grad sammen med meget stærke personlige oplevelser i forbindelse med hans mors død. Et virvar af sorg, tomhed, lettelse og savn, der igen udløser den rasende udfoldelse på lærrederne.

Af banen! Jon maler..."

BILLEDKUNSTNER ANNE-MARIE PEDERSEN

"IMAGINARY PLACE"

 

‘Imaginary Place’ ligger i forlængelse af installationen ‘Fra siena til orange’, maj 2013, Kunsthal Aarhus.

Der vises video, tegninger og malerier som voksede ud af dette projektet. I arbejdet med ‘Fra siena til orange’ var jeg optaget af menneskers indespærrethed i klaustrofobiske idéer om den “perfekte” krop og af vores trang til at flyve væk, overskride grænser mm.

Jeg arbejder bl.a. med et motiv som trapper/trappetrin. Farverne og bevægelserne mellem farverne er - som altid i mine malerier - et afgørende fix-punkt.

Udstillingen vistes i september måned 2013

BILLEDKUNSTNER INA OLSEN

BILLEDKUNSTNER INA OLSEN

"INTO THE SILENT LAND"

Naturen omkring mig taler til min egen natur, den jeg er født som, lever som og skal dø som. Naturen får mig til at huske, hvad jeg er, og hvem jeg er.

”Into the Silent Land”  udtrykker den oplevelse jeg har i naturen af ubetinget at være den, jeg er – uden ord, uden forklaringer.

Inde i den Stilhed kan det rase og storme vildt og råt, men samtidig rummer Stilheden det hele på et meditativt plan. Der er en stor ro, når noget får lov til at være som det er.

På samme vis oplever jeg mine værker. Der kan være stor bevægelse og temperament i dem, men samtidig er de indkredset af en ramme indenfor hvilken det hele kan foregå.

På udstillingen vises primært værker lavet på finér og MDF-plader, hvori der er ”tegnet” med vinkelsliber og boremaskine. Det giver et meget grafisk udtryk, og samtidig er der et direkte link til mine malerier, hvor jeg også ofte bruger stregen. Desuden vil der blive vist papirarbejder.

 

Udstillingen var åben i august måned 2013

 

FRODO MIKKELSEN OG PIA MÖLLER-LIGHT

Hr. og Fru Danmark.

Kunstudstilling af Frodo Mikkelsen og Pia Möller-Light

Fernisering var i Pakhus 64. Frederiksallé 64 i Århus - fredag d. 5. juli 2013 kl.17-20.

Udstillingen var åben torsdage og fredage kl. 13 - 17 og lørdage 10 - 16.

Sidste udstillingsdag lørdag d. 3. august 2013

UDSTILLINGSADRESSE:

Under64 (Pakhus 64)

Frederiks Allé 64, baghuset,

8000 Århus C.

 

 

HANNE MUNK

Bisar Bazar

Jeg håber du/I kan komme til fernisering af BISAR BAZAR i Pakhus 64. Frederiksallé 64 i Århus - fredag d. 31 Maj kl.17.

BISAR BAZAR er en kakofoni af oplevelser, der bringer bazarens udbud af farver, liv og leben, ind i de beskedne kælderlokaler i pakhus 64 i Frederiksalle 64.

BISAR BAZAR er en oplevelses udstilling og en butik. Det bugner med bærbart, stationært og flytbart, der beskriver de tilfældige møder og afstande mellem mennesker og kulturer i bazaren. Alle elementer i udstillingen samler sig omkring mennesket, der på denne måde opstår for øjnene af en, når delelementerne samles.

Eksempler på bærbart og flytbart der kan købes i bazaren: Hvide løgne, flyvende tallerkner, mønsterbrydere, små hængepartier, amagerhylder, underlige situationer, afsløringer, kædereaktioner, ringøvelser, betragtninger og sort arbejde.

Atelier Hanne Munk

Jasminvej 20 B, 8240 Risskov, DK t. +45 20 82 15 55
hannemunk@mail.dk

 

ANDERS MUNK GYDUM

Kunstudstilling på Under64:

"IN BETWEEN POTENTIAL"

Kunstudstilling

Fernisering Torsdag d.2 maj kl.17

Anders Munk Gydum præsenterer nye værker. Collage i 3D og 2D. Nogle af nøgleorderne bag værkerne er tid, tålmodighed, tilblivelse og strategi.


Udstillingen sluttede:
30.05.2013

Billedkunstner Anders Munk Gydum

Mobil: 53 57 73 83

Under64 (Pakhus 64)

Frederiks Allé 64, baghuset,

8000 Århus C.

FARANAK SOHI

Kunstudstilling på Under64:

Fernisering:
01.03.2013 kl. 17-20

"FRA VUGGE TIL GRAV"

I mine værker arbejder jeg ofte med kultursammenstød og tager udgangspunkt i mine oplevelser fra henholdsvis Iran og Danmark. Oftest har mine værker en samfunds-relateret fortælling.
Jeg vælger det stof, som sætter noget i gang i mig og forhåbentligvis også i beskueren, og afhængig af emnet bruger jeg det medie, der passer bedst til det.
Jeg arbejder med mange forskellige medier: maleri, collage, foto, lyd, video, m.m.

Udstillingen sluttede:
30.04.2013

Faranak Sohis Hjemmeside:

FLEMMING ROLIGHED

Kunstudstilling på Under64:

 I GLOVE YOU

Af Flemming Rolighed.

Konceptuel udstilling med installationer af brugte handsker, der skaber fortællinger om bl.a. køn, seksualitet og grupperinger. Via dna-spor og

handskernes forhistorier, ses handskerne som repræsentanter for levende væsner – bl.a. homo

Sapiens. Til udstillingen benyttes ca. 10 % af samlingen på ca. 38.000 handsker.

Udstillingen kørte fra 1. -. 23. feb 2013.

Under64 (Pakhus 64)

Frederiks Allé 64, baghuset,

8000 Århus C.

Flemming Roligheds hjemmeside

Flemmings hjemmeside:

LOUISE FAURHOLT

STEDSANS.

Udstillingen viser en række malerier med omdrejningspunkt i betydningsfulde steder. Se den i Pakhus 64 på Frederiks Allé frem til 21. december.
Bag malerierne står kunstner Luise Faurholt. Hendes kunstværker tager udgangspunkt i fysiske steder. De beskæftiger sig med den betydning, stederne får for de mennesker, der opholder dig der.

Frem for genkendelig skildring af det konkrete sted søger malerierne at åbne op mod nye rum og stedernes lag på lag af begivenheder, erindringer og stemninger. En søgen der afspejles i billedernes langsommelige tilblivelsesproces med aflejring på aflejring af farve.

Luise Faurholt er uddannet i maleri på Aarhus Kunstakademi hos Annette Olesen i 2006.

Udstillingen kørte fra 1. til 21. december 2012 

Louises hjemmeside:

GAMLE RØDDER OG NYE SKUD

FÆLLESUDSTILLING

Søren Sejr, Johnny Erbs,

Udstillingen kørte I 2012 

Pakhus 64, Frederiks Allé 64, 8000 Aarhus C,

Pakhusets hjemmeside